Et hold undervisere fra UC SYD har fået redskaber og metoder til at aktivere de studerende i deres egen læring og selv udtænke løsninger i forhold til deres fag. Et kursus i innovativ didaktik var fuldt booket.

Hajkast, pitching, brug af IN-knappen og mange andre anderledes undervisningsmetoder kom i brug, da et hold af undervisere ved UC SYD deltog i et kursus i innovativ didaktik. Målet med kurset var at hjælpe underviserne til at fremme innovationskultur og entreprenant tankegang hos studerende.

Og derfor blev underviserne selv kastet ud i diverse øvelser, som sætter gang i divergent tankegang og øvelse i at skabe nye idéer og ikke mindst fremme og gribe de studerendes.

Innovative øvelser og teori

At skulle svare prompte, så snart en haj lander i ens hænder, lægger for eksempel en dæmper på den konvergente tankegang – logik, analyse og struktur. IN-knappen står for at være Interesseret og Nysgerrig i stedet for kritisk og lukket.

Øvelserne blev bakket op af teori om entreprenørskab, innovation og didaktik. Sammen skal stoffet ruste underviserne til at aktivere de studerendes egen meningsdannelse, kreativitet og innovative kompetencer, gøre dem mere aktive og hjælpe dem til at generere nye idéer.

Pædagogunderviser vil have aktive studerende

Deltager på kurset Anette Knudsen, som er adjunkt på pædagoguddannelsen i Esbjerg, underviser i forvejen helst sådan. Og det er hun blevet klædt endnu bedre på til.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Underviser på pædagoguddannelsen, Anette Knudsen.
Underviser på pædagoguddannelsen, Anette Knudsen.

– Jeg har fået nogle redskaber, som jeg vil bruge, siger hun og forklarer, hvordan hun vil bruge dem.

– Jeg kan bruge dem til at få de studerende til at tænke og være mere innovative. Der sker en læring, som de også selv er med til at generere. En læring, hvor de også selv er aktive. Og på den måde, glemmer de det ikke så let.

Adjunkt på pædagoguddannelsen i Esbjerg, Anette Knudsen.

Skatteunderviser inspireret

Også adjunkt på skatteuddannelsen, Niels Smedegaard, har fået noget ud af kurset.

– Jeg meldte mig til for at blive inspireret og lære at tænke på nye måder i forhold til undervisningen. Og det blev opfyldt. Jeg har fået flere strenge at spille på, og jeg har haft lejlighed til at diskutere undervisning med de andre.

Adjunkt på skatteuddannelsen, Niels Smedegaard.

Det er en del af UC SYD’s strategimål at uddanne dimittender, som kan fremme innovation og professionsudvikling med fokus på fremtidige velfærdsudfordringer.

EU støtter udviklingen af innovativ og entreprenøriel undervisning

Derfor er UC SYD partner eller deltager i flere EU-støttede projekter, som skal hjælpe de studerende til at tænke og handle innovativt og entreprenant.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Man lader paraderne falde og tænker mere divergent, når man pludselig står med en haj i hånden og skal svare på et spørgsmål.

EU-midler finansierer derfor kurset i innovativ didaktik. Både gennem SUNDiværk, som har uddannet flere end hundrede af UC SYD’s studerende til at blive iværksættere og tænke innovativt. Og gennem Aula Emprende Programme, som går ud på at hjælpe undervisere til at fremme entreprenørskab hos de studerende.

International udvikling

Lone Oest og Ulla Pedersen fra Videncenter for Sundhedsfremme er UC SYD’s drivende kræfter bag begge projekter.

– Projekterne skal understøtte UC SYD’s strategimål. Samfundsudviklingen nationalt og internationalt sætter krav om dimittender med entreprenante og innovative kompetencer. Vi mærker, at flere og flere studerende efterlyser studiemiljøer, der faciliterer dette, forklarer Lone Oest og understreger, at det ikke er unikt for UC SYD:

– Uddannelsesinstitutioner med mellemlange og lange uddannelser både nationalt og internationalt har større og større fokus på for eksempel videreuddannelse for undervisere i entreprenørskabs- og innovativ didaktik og på oprettelse og facilitering af studentervæksthuse, siger hun.

FAKTA
Læs mere om SUNDiværk
Læs mere om Aula Emprende Programme

Vil du vide mere?
Kontakt konsulent ved Videncenter for Sundhedsfremme på UC SYD Lone Oest: lool@ucsyd.dk

Et arbejdsmarked i forandring
UC SYD’s dimittender kommer ud til et arbejdsmarked i forandring. Velfærdsteknologi slår igennem. Korte ansættelser bliver mere normale. En undersøgelse fra Uddannelses- og forskningsministeriet fra april 2019 viser, at antallet af nye iværksættervirksomheder startet af en person med en professionsbacheloruddannelse steg med 63 % fra 2009 til 2017.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s